Schrijf je in voor het Mzine met tips om Mindful te leven & werken.

Als cadeau ontvang je een GRATIS Ontstresspakket met ontstressoefeningen voor ieder moment van de dag, zowel voor op het werk als voor thuis.


“De dag beginnen met aandachtoefening heeft effect op de rest van die dag! Meer aandacht, rust, minder stress!”

Froukje


Blogoverzicht


12-Dec-2018


12-Dec-2018
Wachten tot het volgende stoplicht

12-Dec-2018
Dansen als minivakantie

12-Dec-2018
Vroeger Waren We Toe Aan Een Borrel

25-Sep-2018
Simpele hulp bij complex werk

12-Sep-2018
een briljante vergaderhulp

29-Aug-2018
aandacht is van Levensbelang

04-Jul-2018
Vergeef snel en kus traag

13-Jun-2018
Zonder grond onder je voeten

31-May-2018
Een gestresst team

09-May-2018
Kindness

18-Apr-2018
Wat is het belangrijkste

21-Mar-2018
Als het leven me overvalt

28-Feb-2018
vriendelijkheid

13-Feb-2018
Iemand loslaten

31-Jan-2018
Word 100 jaar

17-Jan-2018
Loslaten: best, maar hoe dan?

27-Dec-2017
Radicale daden van Liefde

12-Dec-2017
De simpelste ontstressmanier ooit

23-Nov-2017
Zwijgzame genen

23-Nov-2017
Als ik dit gewoon accepteer

24-Oct-2017
Wetenschap over Mindfulness deel 2

11-Oct-2017
Wetenschap over Mindfulness

12-Sep-2017
Introverten

29-Aug-2017
Je kunt altijd opnieuw beginnen

15-Aug-2017
Blokkeer afleiding

01-Aug-2017
Ik heb je nog nooit gezien

18-Jul-2017
dankbaarheid in de tent

04-Jul-2017
Vertragen en landen als een vliegtuig

20-Jun-2017
Dankbaarheid

08-Jun-2017


10-May-2017
Slaap en lummel

24-Apr-2017
Ik hou ervan als je stil bent

10-Apr-2017
Wees een teflonpannetje

28-Mar-2017
Maak schoon schip

15-Mar-2017
Ik pijn? Jij ook pijn!

28-Feb-2017
Simpele mindfulnesstips met maximaal ontstresseffect

19-Feb-2017
Mindfulness verandert je leven

24-Jan-2017
Live gaat voor

10-Jan-2017
Fris beginnen

27-Dec-2016
Radicale daden van Liefde

13-Dec-2016
Wil je snel zijn? Ga langzaam

29-Nov-2016
Als kerst maar voorbij is. Gooi een stok.

15-Nov-2016
Liever oppervlakkig

01-Nov-2016
Lucky to feel sadness

18-Oct-2016
een vijfurige werkdag

04-Oct-2016
Wees Stil

20-Sep-2016
Waar steek jij je energie in

06-Sep-2016
Kijk vooruit én wees hier

06-Sep-2016
Niet gekozen voor voetbal

09-Aug-2016
Nieuwe gewoontes: de methode van Leo’s moeder

26-Jul-2016
Mat... Kind de deur uit

12-Jul-2016
De simpelste zomer- en levenstip

29-Jun-2016
Kus traag in de zomer

16-Jun-2016
Je bent een neef van mij

31-May-2016
Vol onderuit op de werkvloer

18-May-2016
Jaren later

03-May-2016
Is dat Mindfulness niet te zweverig voor mij?

19-Apr-2016
Hoe is het? Druk!

06-Apr-2016
de adempauze op een belangrijk moment

22-Mar-2016
Heerlijke Hangplek

08-Mar-2016
Vriendelijk als een vogel

22-Feb-2016
een cadeau niet aannemen

09-Feb-2016
Over 400 jaar je bed uit

01-Feb-2016
Een heldere stem op de rand van waanzin

01-Feb-2016
Heb je stress door pijn

01-Feb-2016
Daad van Liefde

01-Feb-2016
Mini vakanties op het werk

01-Feb-2016
Zwijg en Spreek Waarachtig

01-Feb-2016
Phoneless Day

27-Oct-2015
Mooi lopen

13-Oct-2015
Ik, mij, mijn

30-Sep-2015
Hoe wordt je wakker

14-Sep-2015
Wat denk je als je wakker wordt?

01-Sep-2015
De kracht van 3 minuten nu

18-Aug-2015
Diep Luisteren

04-Aug-2015
Welkome Storende vakantiemomenten

21-Jul-2015
Kus traag

07-Jul-2015
Alleen

16-Jun-2015
Stille ontmoeting met je lief

08-Jun-2015
ik ben blij, want..

19-May-2015
Stap uit haast

05-May-2015
Je wordt wakker

21-Apr-2015
Het is zo jammer

07-Apr-2015
een uitgesproken geval van kriebels

24-Mar-2015
Je aandachtskraan in gesprek

24-Feb-2015
I loved to feel where the words came from

10-Feb-2015
Helder aan je dag beginnen

27-Jan-2015
Stille ontmoetingen

13-Jan-2015
Tips voor slapeloze nachten

30-Dec-2014
Radicale daden van liefde

16-Dec-2014
Stapelen

02-Dec-2014
Op je gemak zijn met iemands pijn

18-Nov-2014
Een eindeloze film

04-Nov-2014
Een goede praktijk

21-Oct-2014
Hoe stress je asocialer maakt

07-Oct-2014
Hoe stress je socialer maakt

23-Sep-2014
Hunkeren naar verre helden

09-Sep-2014
Aan enthousiaste werkdrift ten onder

26-Aug-2014
Kijk naar de wolken

12-Aug-2014
Hoera, ik heb stress

29-Jul-2014
Omarm in de zomerzon

17-Jul-2014
The best summer ever

01-Jul-2014
Niet van je neus en niet van de wijs

17-Jun-2014
Last van FOMO? Versimpel

03-Jun-2014
Kattenvoerstrress

23-May-2014
8 redenen om via e-learning stress te reduceren.

19-May-2014
Elk gevoel is een wolk. En elk gevoel heeft een middelpunt.

06-May-2014
Zet elke dag een stoel op tafel

22-Apr-2014
Tuinhuizenstress

08-Apr-2014
Laptop Lifestyle

25-Mar-2014
Liefde in barre tijden

25-Feb-2014
Pak net als Ireen je rust

10-Feb-2014
verwelkom de tiran

27-Jan-2014
aandacht op een natuurstenen vloer. Of de trap

14-Jan-2014
Behandel je collega's als gast

31-Dec-2013
Oliebollen verorberen

19-Dec-2013
Radicale daden van liefde

03-Dec-2013
het AAAAAARGHHHH opstartrondje.

19-Nov-2013
AH Geluk

19-Nov-2013
Video drie: met nieuwe obstakels die je kunt tegenkomen op je oefenpad en nieuwe tips.

15-Nov-2013
Video deel 2 met tips, ervaringen uit de praktijk en inspiratie om Mindfulness te blijven ontwikkelen

09-Nov-2013
Videoboodschap deel 1: Mindfulness blijven oefenen

05-Nov-2013
Wat een superwitte sokken! By Jove, hoe zijn de mijne?

22-Oct-2013
Voordat je weet wat vriendelijkheid werkelijk is

09-Oct-2013
De multitask mythe

24-Sep-2013
je zult best kopje onder gaan, maar verdrinken zul je niet

10-Sep-2013
Mindful confereren onder de appelboom

30-Aug-2013
Harvard vindt het goed!

30-Aug-2013
Spanning in je lichaam? 5 tips

08-Jul-2013
Kus traag

25-Jun-2013
Spiriwiri tanden ragen

10-Jun-2013
Gebruik obstakels

29-May-2013
mosterdzaadje

14-May-2013
Artikel: Buffel je door? Herstel simpel

29-Apr-2013
Mindfulness beoefenen? Dans de Argentijnse Tango!

16-Apr-2013
Beter presteren door zelf-compassie

02-Apr-2013
Aandachtig geërgerd zijn

19-Mar-2013
Pleidooi voor verlangen

05-Mar-2013
de verlangende geest

10-Dec-2012
Hoera, ik verveel me!

05-Dec-2012
Een kudde buffels die voorbij de bushalte dendert

05-Dec-2012
Boosheid garen

05-Dec-2012
Hoe kun je het volmaakt nat, koud of warm hebben

05-Dec-2012
Tussenmomenten zijn het leven



Gratis Mindfulness-oefening

MENU

blogpagina

Blog STRESSLOOS werken

 

23-May-2014 19:37

8 redenen  om via e-learning stress te reduceren.

e learning

Beproefde technieken leren met moderne middelen: Mindfulness online.

Stressklachten zijn een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Professionals met stressklachten hebben veel baat bij mindfulnesstechnieken, maar ondervinden twee obstakels: ze vinden mindfulness te zweverig én de trainingen tijdrovend. Online trainingen bieden soelaas: ze zijn efficiënt, op maat en bijzonder gunstig in prijs/kwaliteit verhouding. 

Sinds 2,5 jaar volgen professionals met succes mijn online Mindfulnesstrainingen. Deelnemers en ik zijn erg enthousiast. Hieronder vind je ervaringen met,  en voordelen van het vrijer raken van stress door middel van e-learning en -coaching.

Professionals met stressklachten hebben veel baat bij  Mindfulnesstrainingen. Mindfulnesstechnieken zijn beproefde technieken die echt je vrijer kunnen maken van ingesleten werkgewoontes die stress veroorzaken (hard werken, conflictvermijden, grenzen overschrijden, multitasken, doorwerken zonder herstelmomenten). Het volgen van een Mindfulnesstraining levert rust op, minder piekeren, meer energie en een hogere concentratie. Deelnemers raken echt vrijer van stress.

Het ontwikkelen van Mindfulness kost tijd en aandacht. Het vraagt regelmatige oefening gedurende langere tijd om vrij te raken van ingesleten patronen en gewoontes. Onderzoek leert dat na 8 weken goede resultaten worden behaald, en dat er na zo’n tijdspanne ook positieve neurologische veranderingen in het brein te meten zijn.

En dat is dan ook meteen de bottleneck. Professionals hebben vaak te maken met een hoge werkdruk, dus hoe maken ze tijd om te investeren en deze positieve veranderingen teweeg te brengen?

E-learning en -coaching bieden soelaas. Hieronder 8 voordelen van het ontwikkelen van Mindfulness via e-learning/coaching.

  1. De meeste Mindfulnesstrainingen volg je in 8 bijeenkomsten. Daarbij wordt je als deelnemer gevraagd om dagelijks te oefenen: dat is het hart van de training. Door regelmatig te oefenen merk je effect. Maar 8 weken oefenen: dat is nogal een investering. In organisaties kom je dan ook allerlei lichtere, meer haalbare varianten tegen. Tweedaagse trainingen, of 4 of 6 bijeenkomsten. De tijd van dagelijkse oefening wordt hiermee vaak drastisch verkort. En dat is nou net datgeen wat bewezen resultaat oplevert: jammer!
    Hier biedt e-learning een groot voordeel: door de efficiënte informatieverschaffing en e- coaching zijn deelnemers geen tijd kwijt aan trainingsbijeenkomsten of aan reizen. Hierdoor wordt datgene wat effect oplevert, namelijk het gedurende twee maanden dagelijks oefenen, ineens voor veel deelnemers wèl haalbaar.
    Een typische reactie van deelnemers aan mijn online trainingen is dan ook: “Ik wist wel dat het nuttig kon zijn, maar ik kon simpelweg geen tijd vrijmaken voor zoveel bijeenkomsten. Als deze online vorm er niet was, was ik nooit aan een Mindfulnesstraining begonnen en had ik deze resultaten niet gehaald..”

 

  1. In Mindfulness groepstrainingen krijgen deelnemers na een inspirerende wekelijkse bijeenkomst de uitnodiging om die week dagelijks te gaan oefenen. Daarna duik je als deelnemer je drukbezette leven voor een week in. Het is vaak lastig om de discipline van het  dagelijks oefenen op te brengen en mindfulnesstechnieken te integreren in je werkleven.
    E-learning biedt de mogelijkheid om deelnemers dicht op de huid dagelijks te begeleiden en inspireren. In mijn online trainingen heb ik ervoor gekozen om mijn deelnemers dagelijks mail te sturen: ze  worden als het ware dagelijks bij de mindfulnesshand genomen. Bij drukbezette en hardwerkende professionals is dat geen overbodige luxe, en het werkt!

 

  1. De trainingen hebben een praktische invalshoek en zijn op het werk toegeschreven. Dat heeft meerwaarde en wordt door professionals erg gewaardeerd. Oefeningen kunnen in werkpauzes worden gedaan. Zoals een deelneemster het enkele weken geleden verwoordde: “Ik ben van huis uit geen yoga-meisje, en hou niet zo van zweverig gedoe, maar ik ervaar deze cursus niet als zweverig (daar was ik in het begin een beetje bang voor) en het geeft me concrete oplossingen voor dagelijkse gekte.”

 

  1. Er kan veel informatie worden gegeven. In mijn online trainingen kan ik verschillende thema’s uitgebreider uitdiepen dan in mijn groepstrainingen. Doordat de informatie dagelijks in kleine overzichtelijke stukken wordt aangeboden, vraagt het minimale tijd deze informatie te verwerken. In 8 weken kan op deze manier veel stof worden aangeboden! Mijn ervaring is dan ook dat mensen, die eerder een groepstraining Mindfulness volgden, en die daarna voor de online vorm kiezen, veel nieuwe stof, inzichten en toepassingsmogelijkheden voor het werk ontdekken.

 

  1. Efficiënt op maat. Deelnemers lezen de mails op die momenten van de dag die ze beschikbaar hebben. Het is makkelijk beschikbaar: regelmatig pakken deelnemers na de training nog een weekthema bij de kop dat voor hen nuttig is  om te  herhalen.

 

  1. Mijn online trainingen kennen erg goede resultaten die minder druk op het opleidingsbudget van organisaties leggen dan groepstrainingen. De trainingen hebben een bijzonder goede kwaliteit/prijsverhouding. Deelnemers verliezen geen werk- en productietijd aan reizen en bijeenkomsten.

 

  1. E-learning sluit aan bij de jongere generatie op de arbeidsmarkt, opgegroeid met digitale middelen. Maar ook oudere medewerkers, met toenemende beschikking over tablet en smarthpone blijken het mobile learning te omarmen. Inmiddels hebben mensen in leeftijd variërend van 20 tot 60 jaar met succes de trainingen gevolgd.

 

  1. E-coaching blijkt effectief. Deelnemers kunnen snel en gericht feedback, tips en advies krijgen op hun individuele doelen en worden gestimuleerd en geïnspireerd in hun oefenproces. De anonimiteit van e-coaching maakt dat deelnemers snel de vrijheid voelen om alles in te brengen wat nuttig en relevant is (mits de e-coaching goed gebeurt; het is echt een vak!).  Ik ben als ‘hardcore groepstrainer’ bijzonder enthousiast geworden en mijn deelnemers zijn het ook.

 

Is e-learning daarmee DE leervorm als je Mindfulness wilt ontwikkelen?

Nee. Het hangt simpelweg van je leervoorkeur en praktische mogelijkheden af wat een goede vorm voor je is.

Ik merk dat de autonome leerders, die efficiënt willen leren, veel baat hebben bij de online trainingen. En ook de professionals die deze efficiëntie willen combineren met persoonlijke begeleiding. Maar er zijn ook professionals met andere leervoorkeuren (of meer tijd). Zij roemen de inspiratie die zij van de overige deelnemers en de groepsbijeenkomsten krijgen. Én er zijn mensen die beide willen. Ze willen efficiënt leren combineren met groepsinspiratie.

Reden voor mij als mindfulnesstrainer om te blijven zoeken naar optimale en gevariëerde vormen: groepstrainingen, online trainingen en zgn. blended learning programma’s, waarin e-learning wordt gecombineerd met bv. groepsbijeenkomsten en telefonische sessies.

Op deze manier kunnen professionals programma’s kiezen, die aansluiten op hun eigen leerbehoefte en de praktische mogelijkheden die ze op dat moment hebben. Om optimaal te leren om drastisch te ontstressen, effectiever te werken en meer te genieten.

 

Yvonne van Iersel
yvonnetraintMINDFULNESS / Ontstress Online
www.yvonnetraint.nl

 

 

 


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie



Type de code over:

CAPTCHA



Code niet goed leesbaar?
Klik op F5 om een nieuwe code te krijgen zonder de ingevoerde gegevens te verliezen.

* verplicht veld



contact@stresslooswerken - jc webdesign
© stresslooswerken.nl